De 500 E behoeft eigenlijk geen introductie. Misschien hoef je zelfs geen kenner te zijn om te herkennen wat voor vlees je hier in de kuip hebt. Een blik op het postuur van deze W124 en je ziet meteen dat dit geen 2-liter diesel is. Nee, Mercedes – met het oog op o.a. de M5 van BMW – wilde ook meedoen in de wereld van high-performance sedans. En wat is er beter om in zo’n auto te gebruiken dan een 5-liter V8? Er was alleen één probleem: de motor was nét iets te groot voor de motorruimte van de W124. Omdat Mercedes zelf druk bezig was met de ontwikkeling van de nieuwe S-Klasse, werd het werk uitbesteed. Aan Porsche – niet alleen omdat ze lekker dichtbij zaten in Zuffenhausen, maar ook omdat zij verstand schenen te hebben van sportwagens die zowel begeerlijk als praktisch inzetbaar waren.
De ontwikkeling en bouw van de 500 E verliepen minstens zo bijzonder als de auto zelf. Omdat de V8-motor niet zonder aanpassingen in de W124 paste, werd Porsche ingeschakeld om de technische puzzel op te lossen. In Zuffenhausen werd de carrosserie handmatig aangepast om plaats te maken voor de krachtbron, waarna de auto naar Sindelfingen ging voor lakwerk en verdere assemblage. De ‘final assembly’ vond vervolgens weer plaats in Zuffenhausen, waar Porsche de 500 E met de hand afbouwde. Dit heen-en-weer proces zorgde ervoor dat elke 500 E met uiterste precisie werd gebouwd. Het resultaat was niet zomaar een W124 met meer vermogen, maar een meticuleus ontwikkelde high-performance sedan die zijn gelijke niet kent. Let op: we gebruiken hier de tegenwoordige tijd van ‘kennen’ in plaats van de verleden tijd omdat, naar onze mening, dit wat hier staat simpelweg nooit overtroffen is.
Iets wat ook moeilijk te overtreffen is, is de staat van dit specifieke exemplaar. Met slechts 140.000 kilometer op de teller, volledig roestvrij (aangezien de auto oorspronkelijk in Japan is geleverd) en voorzien van alle opties die standaard waren op de 500 E, verkeert deze auto in topconditie. Bovendien is er op diverse vlakken fors geïnvesteerd – waaronder de ophanging (draagarmen, demping, rubbers, etc.) – om ervoor te zorgen dat de 500 E zijn volledige potentie behoudt. En dan de kleur: Perlmuttgrau Metallic, oftewel Mother of Pearl Metallic Grey. Dit is misschien wel hét icoon van de jaren 90.
Bouwjaar 1992
Motorgegevens M119 5 liter V8 met double overhead cam en 16 kleppen, 322 pk / 480 Nm
Kilometerstand 140.000
Topsnelheid 250 km/u